Tu vino cu ideea, de restul ne ocupam noi!

Schema de ajutor de stat HoReCa 2

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a publicat astăzi, 30 septembrie 2022, spre consultare publică,  proiectul de schemă de ajutor de stat HoReCa2.

Prin schema de ajutor de stat se are în vedere acordarea de sprijin financiar din fonduri publice naționale pentru întreprinderile mici și mijlocii și întreprinderile mari din domeniul turismului, alimentației publice și organizării de evenimente, agențiilor de turism licențiate și ghizilor de turism atestați, a căror activitate economică a fost afectată de conflictul armat din Ucraina.

Ministerul Antreprenoriatului si Turismului a publicat ca si proiect de act normativ in dezbatere publica – Ordonanta de urgenta pentru programul HoReCa 2.

Ce se schimba?

Creste bugetul total al schemei de ajutor de la 550 milione EURO la 990 milione EURO

Introducerea raportului de exeprtiza contabila, pentru certificarea cheltuielilor din exploatare care au direct legatura cu activitatea(codul CAEN) pe care se solicita finantare.  Solicita oferta noastra pentru intocmirea raportului de expertiza! Iti punem la dispozitie echipa noastra de experti contabili membrii CECCAR =>>  https://just-ideas.ro/#team

Monitorizarea beneficiarilor: 12 luni din momentul efectuarii platii pentru valoarea ajutorului financiar de pana la 200.000 euro inclusiv, echivalent in lei si 24 de luni din momentul efectuarii platii pentru valoarea ajutorului financiar de peste 200.000 euro

Schema va permite înscrierea electronică în cadrul a doi piloni, respectiv:

Pilonul 1 

  • Consta in compensarea cheltuielilor de exploatare in perioada 1 februarie – 31 decembrie 2022 prin aplicarea unui procent de 25% la valoarea cheltuielilor de exploatare aferente codului/codurilor CAEN finantat/finantate, cu exceptia cheltuielilor cu energia electrica si/sau gazul, cresteri de costuri generate de conflictul armat din Ucraina si/sau de sanctiunile economice, financiare si comerciale impuse de comunitatea europeana si internationala sau de contramasurile de retorsiune luate de Rusia in semn de raspuns la acestea. Valoarea maxima a ajutorului acordat aferent pilonului 1 nu depaseste 500.000 EUR pe intreprindere si se acorda in limita de timp impusa de Cadrul Temporar Ucraina.
  • se solicita calculul costurilor lunare cu energia si/sau gazul pentru perioada 1 Februarie – 30 septembrie 2022 si o estimare a costurilor cu energia si/sau gazul aferente 1 Octombrie – 31 decembrie 2022.
  • se solicita un raport de expertiza contabila, care va cuprinde valoarea cheltuielilor din exploatare aferente activitatii codului/codurilor CAEN finantat/finantate, pentru perioada 1 Februarie – 30 septembrie 2022 si altui pentru verificarea post-contractare pentru perioada 1 Octombrie – 31 decembrie 2022;

Pilonul 2 

  • compensarea cu maximum 30% din cresterea costului eligibil cu energia electrica si/sau gazul in perioada 1 februarie 2022 – 31 decembrie 2022, cresteri de costuri generate de conflictul armat din Ucraina si/sau de sanctiunile economice, financiare si comerciale impuse de comunitatea europeana si internationala sau de contramasurile de retorsiune luate de Rusia in semn de raspuns la acestea. Valoarea maxima a ajutorului acordat aferent pilonului 2 nu depaseste 2 milioane EUR pe intreprindere si se acorda pana cel tarziu la data impusa de Cadrul Temporar Ucraina.
  • Luna de referinta din 2022 la care se va raporta diferenta de pret este Septembrie

Aplicanții vor avea posibilitatea înscrierii pe ambii piloni sau doar pe unul dintre cei doi piloni.

Valoarea maximă a ajutorului acordat aferent pilonului 1 nu depășește 500.000 EUR pe grup-întreprindere așa cum este definită de prezenta schemă de ajutor, în orice moment, în sumă brută, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe și se acordă în limita de timp impusă de Cadrul Temorar Ucraina.

Valoarea maximă a ajutorului acordat aferent pilonului 2 nu depășește 2 milioane EUR pe grup-întreprindere așa cum este definită de prezenta schemă de ajutor, în orice moment, în sumă brută, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe și se acordă până cel târziu la data impusă de Cadrul Temporar Ucraina.

ACTIVITĂȚI ELIGIBILE

Schema de ajutor de stat compensare creșteri costuri generate de criza războilui din Ucraina

 

Nr crt. COD CAEN REV 2Denumire activitate CAEN Rev 2
15510Hoteluri si alte facilitati de cazare similare
25520Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata
35530Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere
45590Alte servicii de cazare
55610Restaurante
65621Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente
75629Alte activitati de alimentatie n.c.a.
85630Baruri si alte activitati de servire a bauturilor
97911Activitati ale agentiilor turistice
107912Activitati ale tur-operatorilor
117990Alte servicii de rezervare si asistenta turistica
128230Activitati de organizare a expozitiilor, târgurilor si congreselor
139001Activități de interpretare artistica (spectacole)
149002Activități suport pentru interpretare artistica (spectacole)
159003Activități de creație artistica
169004Activități de gestionare a sălilor de spectacole

           

           Codul caen : 9329 devine eligibil!

Raman eligibile in continuare codurile CAEN :

  • Agentii de turism conform codurilor CAEN Rev 2: 7911, 7912, 7990 – necesita licenta de turism
  • Structuri de primire turistice cu functiuni de cazare conform codurilor CAEN Rev 2: 5510, 5520, 5530, 5590 – necesita certificate de clasificare valide
  • Structuri/unitati de alimentatie, conform codurilor CAEN Rev 2: 5610, 5621, 5629, 5630 – necesita autorizatii de functionare emise de Primarii
  • Organizare de evenimente, conform codurilor CAEN Rev 2: 8230 si 9329 – necesita cod CAEN Rev 2 autorizat
  • Ghid de turism conform codului CAEN Rev 2: 7990 – necesita atestat pentru ghizi
  • Activitati de interpretare si creatie artistica conform codurilor CAEN Rev 2: 9001, 9002, 9003, 9004 – necesita cod CAEN Rev 2 autorizat

Data estimata de lansare program Noiembrie 2022.

Informații de background:

Odată cu înființarea și organizarea ministerului de resort, una dintre inițiativele care au beneficiat de o atenție sporită a fost operaționalizarea schemei de ajutor de stat HoReCa 2, necesară industriei de profil pentru compensarea în procent de 20% a pierderilor suferite în anul 2021, comparativ cu 2019. În acest sens, încă din luna decembrie a anului trecut, ministrul Constantin-Daniel Cadariu a întărit eforturile mediului asociativ de profil, solicitând direct Ministerului Finanțelor alocare bugetară, însă, în forma finală a Legii nr. 317/2021 a bugetului de stat pe anul 2022, nu au fost introduse sumele dedicate acestui program, urmând a fi atribuite la prima rectificare bugetară, care urma să aibă loc după data de 1 iulie a.c.

Tot în luna decembrie a anului trecut, Comisia Europeană a luat decizia prelungirii cadrului temporar COVID, care permitea statelor membre să acorde sprijin financiar operatorilor economici afectați de pandemie, de la data de 31 decembrie 2021, până la data de 30 iunie 2022. Informația publică a fost asimilată inclusiv de reprezentații industriei ospitalității, replicarea programului HoReCa 1 fiind posibilă doar în eventualitatea unei prelungiri suplimentare, față de cea existentă.

În perspectiva alocării bugetare, la nivelul MAT au fost întreprinse toate demersurile premergătoare instituirii programului HoReCa 2. Respectiv, prin Ordonanța de Urgență nr. 10 din 16 februarie 2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, a fost adoptat cadrul normativ primar.

Ministerul Finanțelor a realizat rectifiarea bugetară în luna august a acestui an. Deși în solicitarea inițială formulată de către MAT au fost cerute 1,4 miliarde de lei, prin Ordonanța nr. 19/2022 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2022, pentru programul HoReCa 2 au fost alocate doar 50 de milioane de lei, credite de angajament, în scopul demarării procedurilor necesare, care să respecte legislația ajutorului de stat.

Imediat după alocarea bugetară, având în vederea expirarea cadrului temporar COVID și inexistența unei prelungiri suplimentare, ministrul Constantin-Daniel Cadariu a solicitat instituțiilor partenere și reprezentanților mediului de afaceri de profil instituirea unui grup de lucru public-privat, care să colaboreze pentru operaționalizarea programului HoReCa 2. Respectiv, unul dintre obiectivele acestei inițiative este identificarea regulamentului european în baza căruia să poată fi oferit sprijinul necesar pentru capital de lucru.

Pentru replicarea măsurii HoReCa 1, în cadrul celor 5 întâlniri ale grupului de lucru care au avut loc până în prezent, una dintre soluțiile agreate a fost invocarea articolul 107, pct. 2, lit. B) din TFUE în cadrul corespondenței cu reprezentanții Comisiei Europene, în speranța obținerii aprobării pentru „acordarea de ajutoare destinate reparării pagubelor invocate de calamități naturale sau de alte evenimente extraordinare”. O altă soluție, la care se va lucra în paralel, este dezvoltarea unui nou program dedicat industriei ospitalității pe cadrul temporar Ucraina.

De asemenea, un alt pas important pentru operaționalizarea HoReCa 2, discutat în cadrul grupului de lucru, este stabilirea furnizorului de servicii informatice, având în vedere riscul ca Serviciul de Telecomunicații Speciale să nu mai poată gestiona platforma IMM Recovery pentru programele derulate de MAT, având în vedere prioritizarea din partea acestora a programelor din fonduri structurale și PNRR.

Pe măsură ce discuțiile vor avansa, vom reveni cu informații suplimentare. Menționăm că prin intermediul programului HoReCa 1, care a compensat 20% din pierderile suferite în anul 2022, față de 2019, s-a făcut o infuzie de 426.600.000 euro în industria ospitalității din România.

Peste 800 de clienti au obtinut fonduri nerambursabile cu noi. Vezi portofoliul nostru aici https://portofoliu.just-ideas.ro/

Vezi echipa noastra

Etichete:

Daca ti-a placut, distribuie pe:

Call Now Button